Connect with us

Cultura

Al patrulea război mondial este în plină desfășurare! Cum luptăm?

Published

on

Dacă titlul v-a surprins și ați crezut, eventual, că autorul nu știe să numere prea bine, vă invit cu mare plăcere să descoperiți logica acestei alegeri, în rândurile de mai jos.

Primele două războaie mondiale s-au desfășurat în formă clasică, luptă deschisă, tranșee, tancuri, bombardamente etc., în secolul trecut, în prima jumătate. Instaurarea păcii mondiale după 1945, a fost doar un pretext pentru începerea unui alt tip de război, cel rece, cu două forțe, Uniunea Sovietică și Statele Unite ale Americii, împărțindu-și sferele de influență pe Glob.

Aproape 50 de ani, noua practică de război a fost cercetată, studiată și a produs efecte destul de vizibile. Lumea este, și acum, divizată în funcție de cum s-a desfășurat Războiul Rece. Cursa înarmărilor a creat pericole laterale, apariția unor forțe nucleare, gen Iran sau Coreea de Nord, fiind doar o consecință. Este deci Războiul Rece cel de-al treilea Război Mondial? Dacă ar fi fost pace era nevoie de o înarmare până în dinți și de incidente care au condus la pierderea a zeci de mii de vieți în Vietnam, Afghanistan sau Golful Persic?

Sper că am fost suficient de convingător în argumentarea ipotezei. Războiul Rece a fost, poate, mai distructiv decât cele două forme de confruntare anterioare. Un război pe palier economic, cultural, social reprezintă un război hibrid, ale cărui efecte nu pot fi corect cuantificate nici măcar de către învingători. Dar chiar așa: cine a câștigat Războiul Rece?

Încheierea formală a Războiului Rece, odată cu implozia Uniunii Sovietice, poate genera ideea că americanii au ieșit victorioși. Ce ne facem însă cu spațiul ex-sovietic care nu a scăpat în totalitate din lagărul socialist? Dar țările emergente printre care România, Polonia, Bulgaria, fosta Iugoslavie? Sunt, evident, unele întrebări ale căror răspunsuri sunt foarte dificil de formulat.

Ajungem la al patrulea război mondial, care pare a fi cel mai periculos, tocmai pentru că este invizibil, sau cel mai puțin vizibil dintre toate. Lupta împotriva terorismului este, în opinia autorului, un veritabil război mondial, foarte periculos, deoarece nu respectă nicio normă anterioară. Regulile sunt greu de descifrat, ori poate că nu există nicio regulă. Dușmanul este o figură necunoscută, care poate apărea oriunde și oricum, motivele pentru atentate fiind foarte diverse și extrem de dificil de contracarat. Scenariul este, pe bună dreptate, apocaliptic, dacă observăm că Războiul Rece a fost reaprins și, culmea, a atins cotele paroxismului chiar acum.

Situația internațională este foarte tensionată, iar cele două focare belicoase care alimentează metafora butoiului cu pulbere distrug, în fiecare zi, vieți și destine. Coroborarea Războiului Rece, repornit cu atâta forță și recrudescență, cu Războiul împotriva terorismului globalizat, ne fac să îmbrăcăm o hlamidă-corset a prudenței față de tot ceea ce ne înconjoară. Informația este cheia puterii. Cine deține informația și o poate valorifica prin interpretări rapide și corecte, este câștigător. Iată deci cum putem lupta noi înșine, fără a fi înregimentați, în cele două forme suprapuse de război contemporan. Pregătindu-ne temeinic, stabilind o serie de alianțe cu oameni capabili și loiali, prin verificări rapide ale informațiilor primite și, mai ales, prin implicare. Statul de-o parte ne poate feri acum, la momentul imediat, de un pericol iminent, însă, mai devreme sau mai târziu, riscul se abate asupra oricui.

Securitatea mondială este foarte fragilă, iar noi fiecare suntem o părticică a tabloului universal. De aceea, prima formă de luptă în acest interval istoric atât de zbuciumat este propria noastră pregătire. Aspectul respectiv se referă atât la profesie cât și la cultură, acumulare de cunoștințe, dezvoltarea inteligenței emoționale și așa mai departe. Acest așa-zis Al Patrulea Război Mondial se desfășoară oriunde, fiind ubicuu. Este deci inclusiv în județe ”liniștite” precum Teleorman și Olt. De implicare și profesionalism este nevoie oriunde, dar poate mai ales în Teleorman și Olt.

Concret, România nu are deloc o poziție de invidiat pe șevaletul războaielor aflate în desfășurare. Suntem capăt de axă într-un domino din ce în ce mai vizibil: București-Chișinău-Tiraspol-Kiev-Moscova. Aripa noastră politică este divizată, iar prezența în parteneriate strategice precum NATO sau Uniunea Europeană contrabalansează tendința periculoasă a vecinătății istorice. Alegerea unui traiect clar, lipsit de sinuozități, este o variantă ideală, dar care nu se va petrece. În Balcani, ca și în Orientul Mijlociu, nu va fi niciodată pace. Poate doar perioade acalmice în care conflictul scade în intensitate. Atât…

Spunea cineva, la un moment dat, că nu există pace veșnică. Mi-e teamă că, în noua conjunctură, se poate afirma, mai degrabă, că există un război veșnic, cameleonic, care își schimbă forma și structura în funcție de epocile pe care le traversează.

CF

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cultura

Festivalul Ideo Ideis, ediția a 16-a, va avea loc între 9 și 15 august în Alexandria și alte 8 orașe

Published

on

Ideo Ideis Festivalul Național de Teatru Tânăr, cel mai mare eveniment dedicat educației alternative pentru liceeni, ajuns la cea de-a 16-a ediție. Timp de o săptămână, în perioada 9-15 august, comunități de liceeni din 9 orașe, vor avea parte de o experiență intensă de explorări personale, prin teatru și arte alăturate.

De-a lungul celor 15 ani de existență, Ideo Ideis a creat spațiul în care peste 3000 de adolescenți pasionați de teatru și arte alăturate, au întâlnit profesioniști care, prin mentorat, i-au adus mai aproape de vocația lor și de ei înșisi. Prin cele peste 500 de evenimente – spectacole invitate, ateliere de măiestrie, filme și masterclass-uri, festivalul a născut o adevărată mișcare socială și artistică în comunitatea locală, demonstrând, astfel, nevoia de proiecte culturale în orașele prea puțin expuse la astfel de evenimente.

Ediția a 16-a, ce va avea loc între 9 și 15 august în Alexandria și alte 8 orașe din țară și propune adolescenților o temă sensibilă, dar foarte importantă pentru viitorul lor: Identitatea. Organizatorii cred în puterea cu care un adolescent se poate exprima, crea și crește în comunitatea din care face parte, fiind ei înșiși foarte tineri atunci când au început drumul către ceea ce Ideo Ideis a devenit astăzi.
„Formatul din 2020 este potrivit și în acest an, în contextul în care suntem în continuare nevoiți să căutăm soluții pentru a organiza festivalul în condiții optime. Feedback-ul excelent pe care l-am primit după ediția de anul trecut, desfășurată în condiții similare, ne-a făcut să reluăm drumul către comunitățile trupelor selectate, participante la festival”, transmit organizatorii.

Cele 9 trupe selectate și orașele în care Ideo Ideis ajunge în 2021 sunt: 3,14 – Buzău, A.C.T. – Bacău, ALTER EGO – Alexandria, AMPRENTE – Brașov, ART ATTACK – Sibiu, DRAMA CLUB – Botoșani, PRAF DE STELE – Constanța, SILVER – Baia Mare și VICTORY OF ART – București.

Alexandria rămâne nucleul Ideo Ideis și pentru ediția din acest an. Astfel, programul festivalului este concentrat pe ateliere de măiestrie, întâlniri cu mentori și dezbateri pe idei culturale diverse. Spectacolele de teatru și proiecțiile de film vor fi și ele prezente în cele șapte zile de desfășurare, continuând să aducă la Alexandria subiecte de interes, în rezonanță cu tema festivalului și explorările personale ale adolescenților participanți.

Începând cu această ediție, Ideo Ideis are și un nou director. Liviu Romanescu, prezent în echipă de 14 ani, actor, producător și trainer, este absolvent al Universității de Artă Teatrală și Cinematografică ,,I.L.Caragiale’’ din București și al The Oxford School of Drama. Prin hub-ul artistic româno-britanic Vanner Collective, al cărui co-fondator este, Liviu organizează, din 2015, turnee naționale și campanii de informare prin intermediul spectacolelor de teatru, abordând subiecte precum sănătatea mentală, cenzura, empatia, fenomenul de bullying, masculinitatea toxică sau tema moștenirilor transgeneraționale pe filiera mamă-fiică.

„Ideo Ideis a fost locul în care m-am definit, în care am început să fac iau decizii legate de mine, de drumuri pe care le-am ales. Încă de la prima ediție, acum 16 ani, a fost un loc al întâlnirilor și al revelațiilor. Dacă îi întrebați pe cei care au trecut de-a lungul anilor prin festival, cel mai probabil vă vor spune același lucru. Este unul dintre principalele motoare ale dezvoltării prin educație alternativă pe care România le-a avut în ultimele două decenii și a pornit și cel mai onest, de la tineri către tineri. Este și motivul pentru care i-am mințit pe ai mei ca mă duc la cursuri de pregătire la UNATC și am “fugit” de acasă pentru prima ediție a festivalului. Și am rămas alături de echipă încă de atunci (chiar dacă timp de 2 ani am cutreierat prin străinătate”, spune noul director al festivalului, Liviu Romanescu.

„De 16 ani, spiritul Ideo Ideis continuă să atragă tot mai mulți tineri și adulți cu spirit tânăr Ultimul an ne-a dat curajul sa ieșim, prin caravanele Ideo, și spre alte orașe din țară. Continuăm să creștem acest dialog cu tinerii din România, să găsim împreună libertatea de a visa și curajul de a exprima”, mai transmite directorul festivalului despre ediția din 2021.

Festivalul Național de Teatru Tânăr face parte dintr-un manifest artistic și social care s-a cristalizat în 2021, folosindu-se de experiența și avântul ultimilor 15 ani. Astfel, Ideo Ideis devine mai mult decât un festival, păstrând nucleul care l-a consacrat, și anume evenimentul de vară din Alexandria, dar construiește o structură bazată pe șase piloni principali: tabăra de arte performative și revelații, festivalul de teatru tânăr, capsule de teatru și deșteptări, laboratorul de explorare personală prin teatru și arte alăturate, producții de teatru, filme și inclasabile și teatrul tânăr – un teatru fizic, cu sediul în București.
Noutăți și detalii despre festival pot fi urmărite pe site, Facebook și Instagram sau în clipul disponibil aici: https://youtu.be/he4FqSNhE-E

Continue Reading

Cultura

“Arta în pandemie”- expoziție de sculptură, acasă la artistul Costel Păun

Published

on

Sculptorul roșiorean, Costel Păun ne surprinde din nou cu talentul său de a da formă și expresie pietrei de râu. De această dată, artistul a preferat să-și prezinte lucrările acasă, cu o expoziție în aer liber, într-o armonie perfectă cu tema evenimentului, “Arta în pandemie”, organizat cu sprijinul Consiliului județean Teleorman, Centrul județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale.

În centrul expoziției s-au aflat cele trei lucrări reprezentative pentru vremurile pe care le trăim, cu măști și distanțare, realizate de artist în ultimul an. În cadrul evenimentului, artistul a prezentat fiecare opera de artă cu povestea ei de la materialul brut la forma finală. La acest eveniment, alături de Costel Păun s-a aflat fostul primar al municipiului Roșiori de Vede, Cristian Duică, un fidel admirator și sustinător al artistului.

Costel Păun este singurul sculptor care traansformă în artă piatra de râu, cu o evoluție fulminantă în anii care au trecut de la debutul său artistic și expozițional.

T.C.

 

Continue Reading

Cultura

Omagiu lui Constantin Brâncuși, la Roșiori de Vede. Expoziție de sculpură a artistului Costel Păun

Published

on

By

Vernisaj expozițional la Casa de cultură din Roșiori de Vede, eveniment dedicat Zilei Naționale Constantin Brâncuși. În semn de omagiu pentru unul dintre cei mai mari sculptori români, Constantin Brâncuși, la împlinirea a 145 de ani de la nașterea sa, în sala de conferințe a Casei de Cultură a avut loc vernisajul expoziției de sculptură a artistului plastic Costel Păun, singurul sculptor care transformă piatra de râu în operă de artă.

Printre lucrările expuse se află câteva replici ale operelor lui Brâncuși, dar și altele în care artistul roșiorean reinterpretează arta brâncușiană. În cadrul vernisajului, Costel Păun și-a prezentat cele mai noi lucrări printre care se evidențiază și cea inspirata de pandemia pe care o trăversam și care a schimbat viețile tuturor.

Expoziția rămâne deschisă publicului  până la sfârșitul lunii februarie.

T.C.

Continue Reading

Cele mai citite